Σας δίνεται η ύλη του μαθήματος για σκοπούς μεθοδικού διαβάσματος και οργάνωσης του υλικού που θα σας πάρετε στο μάθημα ή από το ιστολόγιο αυτό. Η ύλη παρουσιάζεται σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις του εξεταστικού δοκιμίου των Παγκύπριων Εξετάσεων
Το εξεταστικό δοκίμιο αποτελείται από 4 μέρη:
Α. Κείμενο για κατανόηση (συνήθως δοκίμιο ή άρθρο διασκευασμένο), που πραγματεύεται θέμα συναφές με τους θεματικούς κύκλους.
(σύνολο μονάδων 20 – ασκήσεις 3 με υποερωτήματα)
- Περίληψη – 8 μονάδες
- Άσκηση / ασκήσεις κατανόησης περιεχομένου, ανάπτυξης επιχειρήματος, επεξήγησης θέσης, τεκμηρίωσης άποψης με παραδείγματα
- Άσκηση / ασκήσεις τεχνικής: (α)τρόποι και μέσα πειθούς,
(β) τρόποι ανάπτυξης παραγράφου, (γ) συλλογισμοί
Β. Λεξιλογικές ασκήσεις (10 μονάδες – 3 ασκήσεις)
- Δίνονται λέξεις από το κείμενο, ως μέρος μιας φράσης ή μόνες τους, και ζητούνται συνώνυμα, αντίθετα, παράγωγα, ετυμολογία ή ανάλυση σε συνθετικά, ομόριζα / σύνθεση, προτάσεις.
- Μπορεί να δοθούν επίσης λόγιες φράσεις ή ξένες λέξεις (εάν συναντώνται στο κείμενο) για να δοθεί η αντίστοιχη νεοελληνική λέξη / φράση
Γ. Παραγωγή επικοινωνικού λόγου – έκθεση (40μ)
Θεματικοί κύκλοι:
1. Παιδεία – Εκπαίδευση
2. Επιστήμη – Τεχνολογία
3. Διαφήμιση - Καταναλωτισμός
4. Οικολογία – Περιβάλλον
5. Κύπρος – Ελλάδα – Ευρώπη – Κόσμος
- Ο πόθος της ελευθερίας και η δύναμη της εξουσίας ή ο πόθος της εξουσίας και η δύναμη της ελευθερίας
Είδη επικοινωνιακού λόγου:
- Επιστολή
- Ομιλία
- Άρθρο
4. Δοκίμιο
Έμφαση δίνεται στα χαρακτηριστικά του επικοινωνικού λόγου και στο κατάλληλο επικοινωνιακό ύφος. / στην τεκμηρίωση των θέσεων / στην οργάνωση του λόγου
Αξιολογούνται:
α) περιεχόμενο (12μ), (β) δομή (12μ), έκφραση (12μ), (δ) ορθογραφία (4μ)
Παρατηρήσεις:
- Τα προς μελέτη και επεξεργασία κείμενα (δοκίμια, άρθρα) που σας δίνονται εντάσσονται στους πιο πάνω θεματικούς κύκλους
- Στο βιβλίο σας 'Εκφραση-Έκθεση (πειθώ) δεν ακολουθείται η οργάνωση σύμφωνα με τους θεματικούς κύκλους, αλλά σύμφωνα με την ΠΕΙΘΩ. (Η πειθώ στη διαφήμιση, η πειθώ στον επιστημονικό λόγο, η πειθώ στον πολιτικό λόγο).
- Η σημαντικότερη διάκριση - σύμφωνα με το βιβλίο σας - γίνεται ανάμεσα στο δίκαιο και τον άδικο λόγο (τη γλώσσα της εξουσίας και τη γλώσσα της παιδείας), ο οποίος συναντάται σε όλες τις μορφές των κειμένων (επιστημονικά, διαφημιστικά, πολιτικά)
Δ. Λογοτεχνία – Λογοτεχνικό βιβλίο:
- Δίνονται 3 ασκήσεις με υποερωτήματα για σχολιασμό διδαγμένων λογοτεχνικών κειμένων (σύνολο μονάδων 30)
- Τα ερωτήματα αφορούν (α) στοιχεία του περιεχομένου, (β) χαρακτηριστικά της τεχνικής του συγγραφέα, (γ) τοποθέτηση του κειμένου στο ιστορικό του πλαίσιο
- Οι ασκήσεις δεν περιλαμβάνουν βιογραφικά των συγγραφέων
- Δίνονται αποσπάσματα από τα κείμενα, όμως ενδέχεται – ιδιαίτερα στο λογοτεχνικό βιβλίο – η ερώτηση να αφορά το σύνολο του έργου
- Δίνονται ασκήσεις σύγκρισης μέσα από δύο κείμενα
α) Πεζογραφία
1. Ν. Κάσδαγλης, Σοροκάδα | Κ.Ν.Λ.[1] σσ. 299–301 |
2. Μ. Χάκκας, Το ψαράκι της γυάλας | Κ.Ν.Λ. σσ. 307-311 |
3. Σ. Τσίρκας, Αριάγνη | Κ.Ν.Λ. σσ. 163-171 |
4. Γ. Ιωάννου, +13 – 12 - 43 | Κ.Ν.Λ. σσ. 275- 278 |
5. Γ. Φ. Πιερίδης, Πορτοκαλόκηπος β) Ποίηση | Α.Κ.Λ[2]. σσ. 185-188 |
6. Κ. Καβάφης, Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον… | Α Ν.Π.[3] σσ. 47 |
7. Κ. Καβάφης, Η πόλις | Α.Ν.Π. σσ. 41-42 |
8. Γ. Σεφέρης, Σαλαμίνα της Κύπρος | Α.Ν.Π. σσ. 90-93 |
9. Ο. Ελύτης, Άξιον Εστί [Τα Πάθη (Ψαλμός Β΄), άσμα δ΄, | Α.Ν.Π. σσ. 138 σσ. 140-141 |
10. Γ. Ρίτσος, Αποχαιρετισμός [Όλο σας αποχαιρετώ … μέχρι το τέλος] | Α.Ν.Π. σσ. 203-208 |
11. Μ. Αναγνωστάκης, Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ. Χ. | Κ.Ν.Λ. σσ. 54-55 |
12. Τ. Σινόπουλος, Ο καιόμενος | Κ.Ν.Λ. σσ. 20 |
13. Κ. Μόντης, Έλληνες ποιητές | Α.Κ.Λ. σσ. 111 |
14. Κ. Μόντης, Της εισβολής | Α.Κ.Λ. σσ. 113 |
15. Κ. Χαραλαμπίδης, Στα στέφανα της κόρης του | Κ.Ν.Λ. σσ. 118-119 |
16. Π. Μηχανικός, Ονήσιλος | Α.Κ.Λ. σσ. 143-144 |
γ) Λογοτεχνικό βιβλίο: Δημήτρη Χατζή, Το διπλό βιβλίο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου