Ύλη Nέων Eλληνικών Γ΄ Λυκείου

Σας δίνεται η ύλη του μαθήματος για σκοπούς μεθοδικού διαβάσματος και οργάνωσης του υλικού που θα σας πάρετε στο μάθημα ή από το ιστολόγιο αυτό. Η ύλη παρουσιάζεται σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις του εξεταστικού δοκιμίου των Παγκύπριων Εξετάσεων


Το εξεταστικό δοκίμιο αποτελείται από 4 μέρη:

Α. Κείμενο για κατανόηση (συνήθως δοκίμιο ή άρθρο διασκευασμένο), που πραγματεύεται θέμα συναφές με τους θεματικούς κύκλους.
(σύνολο μονάδων 20 – ασκήσεις 3 με υποερωτήματα)
-       Περίληψη – 8 μονάδες
-       Άσκηση / ασκήσεις κατανόησης περιεχομένου, ανάπτυξης επιχειρήματος, επεξήγησης θέσης, τεκμηρίωσης άποψης με παραδείγματα
-       Άσκηση / ασκήσεις τεχνικής: (α)τρόποι και μέσα πειθούς,
(β) τρόποι ανάπτυξης παραγράφου, (γ) συλλογισμοί

Β. Λεξιλογικές ασκήσεις (10 μονάδες – 3 ασκήσεις)
-       Δίνονται λέξεις από το κείμενο, ως μέρος μιας φράσης ή μόνες τους, και ζητούνται συνώνυμα, αντίθετα, παράγωγα, ετυμολογία ή ανάλυση σε συνθετικά, ομόριζα / σύνθεση, προτάσεις.
-       Μπορεί να δοθούν επίσης λόγιες φράσεις ή ξένες λέξεις (εάν συναντώνται στο κείμενο) για να δοθεί η αντίστοιχη νεοελληνική λέξη / φράση

Γ. Παραγωγή επικοινωνικού λόγου – έκθεση (40μ)

Θεματικοί κύκλοι:
1.    Παιδεία – Εκπαίδευση
2.    Επιστήμη – Τεχνολογία
3.    Διαφήμιση - Καταναλωτισμός
4.    Οικολογία – Περιβάλλον
5.    Κύπρος – Ελλάδα – Ευρώπη – Κόσμος
  1. Ο πόθος της ελευθερίας και η δύναμη της εξουσίας ή ο πόθος της εξουσίας και η δύναμη της ελευθερίας

Είδη επικοινωνιακού λόγου:
  1. Επιστολή
  2. Ομιλία
  3. Άρθρο
4.    Δοκίμιο

Έμφαση δίνεται στα χαρακτηριστικά του επικοινωνικού λόγου και στο κατάλληλο επικοινωνιακό ύφος. / στην τεκμηρίωση των θέσεων / στην οργάνωση του λόγου
Αξιολογούνται:
α) περιεχόμενο (12μ), (β) δομή (12μ), έκφραση (12μ), (δ) ορθογραφία (4μ)

Παρατηρήσεις:
  1. Τα προς μελέτη και επεξεργασία κείμενα (δοκίμια, άρθρα) που σας δίνονται εντάσσονται στους πιο πάνω θεματικούς κύκλους
  2. Στο βιβλίο σας 'Εκφραση-Έκθεση (πειθώ) δεν ακολουθείται η οργάνωση σύμφωνα με τους θεματικούς κύκλους, αλλά σύμφωνα με την ΠΕΙΘΩ. (Η πειθώ στη διαφήμιση, η πειθώ στον επιστημονικό λόγο, η πειθώ στον πολιτικό λόγο).  
  3. Η σημαντικότερη διάκριση - σύμφωνα με το βιβλίο σας -  γίνεται ανάμεσα στο δίκαιο και τον άδικο λόγο (τη γλώσσα της εξουσίας και τη γλώσσα της παιδείας), ο οποίος συναντάται σε όλες τις μορφές των κειμένων (επιστημονικά, διαφημιστικά, πολιτικά)


Δ. Λογοτεχνία – Λογοτεχνικό βιβλίο:
-       Δίνονται 3 ασκήσεις με υποερωτήματα για σχολιασμό διδαγμένων λογοτεχνικών κειμένων (σύνολο μονάδων 30)
-       Τα ερωτήματα αφορούν (α) στοιχεία του περιεχομένου, (β) χαρακτηριστικά της τεχνικής του συγγραφέα, (γ) τοποθέτηση του κειμένου στο ιστορικό του πλαίσιο
-       Οι ασκήσεις δεν περιλαμβάνουν βιογραφικά των συγγραφέων
-       Δίνονται αποσπάσματα από τα κείμενα, όμως ενδέχεται – ιδιαίτερα στο λογοτεχνικό βιβλίο – η ερώτηση να αφορά το σύνολο του έργου
-       Δίνονται ασκήσεις σύγκρισης μέσα από δύο κείμενα

 

α) Πεζογραφία
1.    Ν. Κάσδαγλης, Σοροκάδα
Κ.Ν.Λ.[1] σσ. 299–301
2.    Μ. Χάκκας, Το ψαράκι της γυάλας
Κ.Ν.Λ. σσ. 307-311
3.    Σ. Τσίρκας, Αριάγνη
Κ.Ν.Λ. σσ. 163-171
4.    Γ. Ιωάννου, +13 – 12 -  43
Κ.Ν.Λ. σσ. 275- 278
5.    Γ. Φ. Πιερίδης, Πορτοκαλόκηπος

 β) Ποίηση
Α.Κ.Λ[2]. σσ. 185-188
6.    Κ. Καβάφης, Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον…
Α Ν.Π.[3] σσ. 47
7.    Κ. Καβάφης, Η πόλις
Α.Ν.Π. σσ. 41-42
8.    Γ. Σεφέρης, Σαλαμίνα της Κύπρος
Α.Ν.Π. σσ. 90-93
9.    Ο. Ελύτης, Άξιον Εστί [Τα Πάθη (Ψαλμός Β΄), άσμα δ΄,
Α.Ν.Π. σσ. 138
             σσ. 140-141
10. Γ. Ρίτσος, Αποχαιρετισμός [Όλο σας αποχαιρετώ … μέχρι το τέλος]
Α.Ν.Π. σσ. 203-208
11. Μ. Αναγνωστάκης, Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ. Χ.
Κ.Ν.Λ. σσ. 54-55
12. Τ. Σινόπουλος, Ο καιόμενος
Κ.Ν.Λ. σσ. 20
13. Κ. Μόντης, Έλληνες ποιητές
Α.Κ.Λ. σσ. 111
14. Κ. Μόντης, Της εισβολής
Α.Κ.Λ. σσ. 113
15. Κ. Χαραλαμπίδης, Στα στέφανα της κόρης του
Κ.Ν.Λ. σσ. 118-119
16. Π. Μηχανικός, Ονήσιλος    
Α.Κ.Λ. σσ. 143-144


γ) Λογοτεχνικό βιβλίο: Δημήτρη Χατζή, Το διπλό βιβλίο


[1] Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, ΟΕΔΒ
[2] Ανθολόγιο Κυπριακής Λογοτεχνίας, μέρος β΄, ΥΑΠ
[3] Ανθολογία Νοελληνικής Ποίησης, ΥΑΠ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες