Παραγωγή επικοινωνιακού λόγου

Σ
τα κείμενα επικοινωνιακού χαρακτήρα πρέπει να διακρίνουμε και να λαμβάνουμε υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο (περιβάλλον) που μας δίνεται στον εκθεσιότιτλο, ώστε να υιοθετούμε γράφοντας :
·   Την κατάλληλη επιχειρηματολογία
·   Την ορθή μορφή και δομή του κειμένου
·   Το ανάλογο ύφος
·   Τους κατάλληλους τρόπους πειθούς
·   Το σχετικό λεξιλόγιο και την αρμόζουσα φρασεολογία
(κυρίως στις αναφορές μας στο/στη δέκτη)

Προσέχουμε :
·      Ποιος/α είναι ο/η πομπός
o     κοινωνική ομάδα, φύλο, μόρφωση, ηλικία
·      Ποιος/α είναι ο/η δέκτης
o     κοινωνική ομάδα, φύλο, μόρφωση, ηλικία
·      Το είδος του λόγου που μας ζητείται να γράψουμε, για να χρησιμοποιήσουμε τη σωστή μορφή
o     επιστολή, ομιλία - εισήγηση, άρθρο, δοκίμιο
·      Ποια είναι η επικοινωνιακή περίσταση:
o     πού και πότε θα δημοσιευτεί ή θα ανακοινωθεί το κείμενό μας
o     κάτω από ποιες συνθήκες θα παρουσιαστεί
·      Σε τι στοχεύει:
o     ενημέρωση, κατάθεση απόψεων, κατάθεση εισηγήσεων, αφύπνιση του δέκτη, ευαισθητοποίηση, προβληματισμό, διαμαρτυρία, σχόλιο, κάλεσμα για ανάληψη δράσης κτλ.

Επειδή :
Μιλούμε με διαφορετικό ύφος
σε διαφορετικό τόπο,
σε διαφορετικό χρόνο,
με διαφορετικούς ανθρώπους
για διαφορετικά πράγματα.
Έκφραση – Έκθεση Α΄Λυκείου, σ. 35

Παράδειγμα :
Θέμα : Εκπροσωπώντας το σχολείο σας λαμβάνετε μέρος στο Ευρωκοινοβούλιο των Νέων. Στον προσχεδιασμένο προφορικό λόγο σας αφενός αναφέρεστε στην Ευρώπη που ως νέοι οραματίζεστε και αφετέρου αναλύετε τους τρόπους και τα μέσα με τα οποία οι νέοι μπορούν να διαδραματίσουν ενεργητικό ρόλο στην προσέγγιση και στην αμοιβαία κατανόηση των λαών της Ευρώπης καθώς και στην επίτευξη ενός κλίματος φιλίας και στενότερης συνεργασίας ανάμεσά τους.


Εκπροσωπώντας το σχολείο σας λαμβάνετε μέρος στο Ευρωκοινο-βούλιο των Νέων.
Στον προσχεδιασμένο προφορικό λόγο σας
αφενός αναφέρεστε
στην Ευρώπη που ως νέοι οραματίζεστε
και αφετέρου αναλύετε τους τρόπους και τα μέσα
με τα οποία οι νέοι μπορούν να διαδραματίσουν ενεργητικό ρόλο
στην προσέγγιση και
στην αμοιβαία κατανόηση
των λαών της Ευρώπης
καθώς και στην επίτευξη ενός κλίματος φιλίας και στενότερης συνεργασίας ανάμεσά τους.

Είδος : Προφορικός λόγος – ομιλία
Πομπός : Μαθητής – εκπρόσωπος σχολείου
Δέκτης : Νέοι (μαθητές και μη) μέλη του Ευρωκοινοβουλίου
Επικοινωνιακή περίσταση : Συνεδρία του Ευρωκοινοβουλίου των Νέων
Στόχος :
Ανιχνεύεται στο ζητούμενο του εκθεσιότιτλου και αποτελεί το βασικό μέρος του.
1.    Κατάθεση απόψεων :
Η Ευρώπη που οραματίζεται ο ομιλητής
2.    Κατάθεση εισηγήσεων : Ενεργητικός ρόλος των νέων (τρόποι – μέσα) για :
·      προσέγγιση και αμοιβαία κατανόηση των λαών της Ευρώπης
·      επίτευξη κλίματος φιλίας και στενότερης συνεργασίας ανάμεσά τους.


Από το υλικό των Συμβούλων Φιλολόγων 2004-2005

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες