Σας καλωσορίζω στο ιστολόγιο αυτό, στο οποίο αναρτάται εκπαιδευτικό υλικό χρήσιμο για τους μαθητές και τις μαθήτριες που φοιτούν στη Γ΄Λυκείου στα δημόσια σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας (και στα ιδιωτικά ιδίου τύπου).

Το βοηθητικό υλικό αφορά στη διδακτέα / εξεταστέα ύλη του μαθήματος των Νέων Ελληνικών στις Παγκύπριες Εξετάσεις και θα εμπλουτίζεται σταδιακά.
Οι αναλύσεις των κειμένων της λογοτεχνίας αναρτώνται στις ετικέτες "ποίηση" και "πεζογραφία" αντίστοιχα, ενώ το βοηθητικό υλικό για το Έκφραση-Έκθεση αναρτάται στις ετικέτες "θεωρία" και "θεματικοί κύκλοι".

Τα κείμενα και οι ασκήσεις των διαγωνισμάτων στο Έκφραση-Έκθεση, καθώς και οι λύσεις των διαγωνισμάτων, είναι - κατά τη γνώμη μου - χρήσιμα και στους υποψήφιους των Πανελλήνιων Εξετάσεων και των Εξετάσεων που διοργανώνονται για τους Ομογενείς.

Καλοπροαίρετες παρατηρήσεις συναδέλφων φιλολόγων είναι ευπρόσδεκτες.

Θερμή παράκληση προς τους συναδέλφους να επιδεικνύουν τον απαραίτητο σεβασμό στην πνευματική εργασία που τους προσφέρεται.

Εύχομαι καλή δουλειά και αναμένω τις απορίες σας.

Φιλολογος, Υποψηφια διδακτωρ στα Ελληνικα Γραμματα

Η σειρά με την οποία αναρτώνται πιο κάτω τα κείμενα δεν είναι αξιολογική.
Αναζητήστε το υλικό που σας χρειάζεται με οδηγό τις ετικέτες που ακολουθούν και όχι τη σειρά ανάρτησης.

Το απεραντο γαλαζιο

Το απεραντο γαλαζιο
Για να μπορέσετε να το απολαύσετε μετά τις εξετάσεις...

Δοκίμιο


Το δοκίμιο, όπως το δηλώνει και η λέξη, είναι μια δοκιμή, μια απόπειρα για προσέγγιση και προβληματισμό πάνω σε θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο. Είναι μια σύντομη μελέτη που πραγματεύεται προβλήματα φιλολογικά, φιλοσοφικά, επιστημονικά, κοινωνικά καθώς και θέματα λογοτεχνίας.

Στόχος του δοκιμίου είναι :

Ø    να προβληματίσει
Ø    να θέσει ερωτήματα
Ø    να διδάξει
Ø    να συγκινήσει
Ø    να τέρψει
Ø    να καλλιεργήσει

Τα χαρακτηριστικά του δοκιμίου είναι :

Ø    Η συντομία
Ø    Η σαφήνεια
Ø    Η καλλιέπεια (πλούσια και προσεγμένη έκφραση)
Ø    Η διαλεκτική προσέγγιση (αντιπαραβολή θέσεων)

Είδη δοκιμίων :

Α) Αποδεικτικό δοκίμιο :

Ο συγγραφέας αποπειράται να πείσει τον αναγνώστη με τη χρήση κυρίως επιχειρημάτων και τεκμηρίων.

Β) Στοχαστικό δοκίμιο:

Ο συγγραφέας εκθέτει τους προβληματισμούς του ακολουθώντας μια συνειρμική πορεία σύνθεσης.

 

 
Αποδεικτικό                                           Στοχαστικό
Σκοπός
·      πειθώ
·      προβληματισμός
  •  προβληματισμός
  • συναισθηματική συμμετοχή
  • αισθητική συγκίνηση
Περιεχόμενο
• παρατηρήσεις • διαπιστώσεις • επισημάνσεις
• προβληματισμοί •  επιχειρηματολογία
Πορεία
·      υπεράσπιση θέσης
·      ανασκευή θέσης
·      διασαφήνιση εννοιών
·      ανάλυση
·      διερεύνηση  προβλήματος
περιπλάνηση στο χώρο
των ιδεών

Τρόποι πειθούς
·      κυριαρχεί η επίκληση στη λογική
κυριαρχεί η επίκληση στο συναίσθημα
Δομή
Εισαγωγή:
Έκθεση του προβληματισμού με  απώτερο σκοπό την πρόκληση ενδιαφέροντος.
Ανάπτυξη:
Παράθεση του αποδεικτικού υλικού με λογική οργάνωση.

Επίλογος:
Συμπυκνωμένη παρουσίαση του κύριου μέρους.

Εισαγωγή:
Έκθεση του προβληματισμού με απώτερο σκοπό την πρόκληση ενδιαφέροντος.
Ανάπτυξη:
Παράθεση του στοχασμού με συνειρμική οργάνωση.
Επίλογος:
Συμπυκνωμένη παρουσίαση του κύριου μέρους.
Χαρακτηριστικά γνωρίσματα της δομής
·      αυστηρή λογική οργάνωση
·      παραγωγική, επαγωγική ή και αναλογική συλλογιστική πορεία
·      νοηματική συνοχή
  • ελεύθερη πραγμάτευση
  • περιήγηση
  • συνειρμικές μεταβάσεις-συνδέσεις
  •  νοηματική συνοχή
Γλώσσα
·      δηλωτική
κυριολεκτική
αναφορική
- συνυποδηλωτική
-  μεταφορική
-  συγκινησιακή
Ύφος
·      σοβαρό
·      επίσημο
·      αυστηρό
- σοβαρό
- γλαφυρό
άμεσο – οικείο

Υλικό Συμβούλων Φιλολόγων 2004-2005
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

πνευματικα δικαιωματα

Εάν κάποιος συνάδελφος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει αυτούσιο ή μέρος του υλικού που παρατίθεται σε αυτό το ιστολόγιο, παρακαλώ να με ενημερώσει στέλλοντας μήνυμα στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο. (valentina.saltet@gmail.com).

Θεωρώ αυτονόητο ότι ο σεβασμός προς την επιστήμη της Φιλολογίας και η επαγγελματική μας αξιοπρέπεια, δεν επιτρέπουν την οικειοποίηση της πνευματικής εργασία οποιουδήποτε χωρίς να αναφέρεται η ταυτότητα του συγγραφέα και η προέλευση του υλικού.

Παρακαλώ να μην χρησιμοποιείται το αναρτημένο υλικό από φροντιστήρια.

Νοείται ότι το υλικό που έχει παραχθεί από τους συμβούλους Φιλολόγους στο ΥΠΠ μπορεί να χρησιμοποιηθεί ελεύερα από όλους.

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες