ΛΑΝΙΤΕΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
ΚΟΙΝΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
ΣΧΟΛ. ΧΡΟΝΙΑ: 2018-2019,
 Β Τετράμηνο, 7 Φεβρουαρίου 2019
ΤΑΞΗ: Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΟΔΗΓΟΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ



ΜΕΡΟΣ Α΄: ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ                                    (ΜΟΝΑΔΕΣ 30)
Άγνωστο κείμενο: Αλεξάνδρα Βλαντού, Η Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα και η πορεία προς το 2020 (Ιανουάριος 2011)
(Από το διαδίκτυο, διασκευασμένο απόσπασμα)


Α.Ι. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΜΟΡΦΗΣ             (ΜΟΝΑΔΕΣ 30)

A.Ι.1. Να γράψετε περίληψη του κειμένου, έκτασης περίπου 130 λέξεων. Το κείμενό σας πρόκειται να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.
Σημεία περίληψης:

1.    Η πρωτόγνωρη διεθνής οικονομική κρίση του 2010 κλόνισε την Ευρωπαϊκή Ένωση και ανέδειξε τις εγγενείς διαρθρωτικές της αδυναμίες, ενισχύοντας την αβεβαιότητα, την ανασφάλεια και το φόβο για το χειρότερο.
2.    Η στρατηγική Ευρώπη 2020 στοχεύει στη βιώσιμη ανάκαμψη, με την αντιμετώπιση των οικονομικών, δημογραφικών, περιβαλλοντικών, ενεργειακών και κοινωνικών προκλήσεων.
3.    Η νέα αυτή στρατηγική απαιτεί συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση και ενεργό εμπλοκή της κοινωνίας των πολιτών, για να ανακάμψει οικονομικά η Ευρώπη και να αναδείξει τις αξίες της απέναντι στον ευρωσκεπτικισμό.
4.    Οι Ευρωπαίοι χρειαζόνται ένα νέο έναυσμα, μακριά από εθνικισμούς και λαϊκισμούς, για να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και να αντιμετωπιστούν από κοινού οι παγκόσμιες  οικονομικές προκλήσεις.
5.    Αδιαμφισβήτητα το ευρωπαϊκό οικοδόμημα δεν στηρίχθηκε μόνο σε οικονομικές προσδοκίες.
6.    Συνεπώς, το όραμα της Ενωμένης Ευρώπης μπορεί να αναβιώσει με τη στροφή προς τις ανθρωπιστικές ηθικές αξίες και τον Πολιτισμό.

Αξιολόγηση περίληψης:
-        Ζητείται ένα σημείο / παράγραφο Χ 1 μονάδα = 6 μονάδες
-        2 μονάδες δίνονται για την έκφραση και τη συνοχή της περίληψης.
-        Για αντιγραφή από το κείμενο δίνονται οι μισές μονάδες στα σημεία.
-        Η μονάδα σε κάθε σημείο δίνεται ολόκληρη νοουμένου ότι δεν περιλαμβάνονται λεπτομέρειες και επαναλήψεις / Για περίληψη πέραν των 160 λέξεων αφαιρούνται συνολικά μέχρι 2 μονάδες.

(μονάδες 8)


Α.Ι.2. Να αναφέρετε έναν (1) τρόπο ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου, τεκμηριώνοντας την απάντησή σας.

Γενική οδηγία βαθμολόγησης:
Τρόπος ανάπτυξης παραγράφου:      1 μονάδα
Τεκμηρίωση:                                       1 μονάδα

Ενδεικτική απάντηση:

-        Η παράγραφος αναπτύσσεται με αιτιολόγηση (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: (1 μονάδα, για ένα από τα πιο κάτω)
o η θεματική περίοδος γεννά το ερώτημα «γιατί θόλωσε το όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης», το οποίο απαντάται στις λεπτομέρειες
o   στις λεπτομέρειες δίνονται οι αιτίες της κρίσης στην Ευρώπη     ή
o   οι λεπτομέρειες εισάγονται με το γιατί («Όχι μόνο γιατί ανέτρεψε...., αλλά πρωτίστως γιατί έφερε ...)
ή
-        Η παράγραφος αναπτύσσεται με παραδείγματα (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: (1 μονάδα, δύο τουλάχιστον από τα πιο κάτω παραδείγματα)

o   τα οφέλη και η δυναμικότητα της μέχρι πρότινος ανάπτυξης εξασθένησαν
o   η βιομηχανική παραγωγή συρρικνώθηκε
o   το ΑΕΠ μειώθηκε
o   οι πιέσεις προς τα κάτω σε αμοιβές και ημερομίσθια αυξήθηκαν
o   τα ποσοστά ανεργίας επανέκαμψαν σε διψήφια νούμερα
o   εντείνεται η αβεβαιότητα, η ανασφάλεια, ο φόβος για το χειρότερο
 (μονάδες 2)
ή
-        Η παράγραφος αναπτύσσεται με αίτιο - αποτέλεσμα (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: (1 μονάδα, για ένα από τα πιο κάτω)
Στη θεματική περίοδο δηλώνεται το αίτιο (η πρωτόγνωρη, διεθνής οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση) που οδήγησε στο αποτέλεσμα (το όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης θόλωσε)
Ή
Αίτιο: η πρωτόγνωρη, διεθνής οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση
Αποτελέσματα της διεθνούς κρίσης στην ΕΕ:  Τα οφέλη ... το χειρότερο


Α.Ι.3. Να γράψετε έναν (1) τρόπο πειθούς που χρησιμοποιεί η συγγραφέας στην τρίτη παράγραφο και ένα (1) αντίστοιχο μέσο πειθούς.
Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με στοιχεία από το κείμενο.

Γενική οδηγία βαθμολόγησης:
Τρόπος πειθούς:                                                  1 μονάδα
Μέσο πειθούς:                                                       1 μονάδα
Τεκμηρίωση με στοιχεία του κειμένου:         1 μονάδα
Ενδεικτική απάντηση:

Τρόπος πειθούς: Επίκληση στη λογική (1 μονάδα)
Μέσο πειθούς: Επιχείρημα (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: Η συγγραφέας υποστηρίζει ότι απαιτείται συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση, καθώς και κατανόηση και ενστερνισμός του ευρωπαϊκού οράματος από την κοινωνία των πολιτών, γιατί η κρίση έφθειρε την ευρωπαϊκή ιδέα και ο ευρωσκεπτικισμός κέρδισε έδαφος. (1 μονάδα)
ή
Μέσο πειθούς: Ρητορικά ερωτήματα (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: Είναι δυνατόν η ΕΕ να ανακάμψει και να αυξήσει τα επίπεδα ευημερίας της; Είναι δυνατόν να προστατεύσει και να αναδείξει τις αξίες και τα συμφέροντα της Ευρώπης; (ένα τουλάχιστον ρητορικό ερώτημα, 1 μονάδα)

Ή
Τρόπος πειθούς: Επίκληση στο ήθος του δέκτη (1 μονάδα)
Μέσο πειθούς: Λανθάνων / έμμεσος αξιολογικός χαρακτηρισμός (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: Ο δέκτης καλείται εμμέσως πλην σαφώς να συμμεριστεί την αγωνία όσων πιστεύουν στους ενοποιητικούς ευρωπαϊκούς θεσμούς και στην ενίσχυσή τους για τη συνεχώς αυξανόμενη αποξένωση των πολιτών, που στέκονται αδιάφοροι, δύσπιστοι ή και καχύποπτοι, απέναντι στην ενωμένη Ευρώπη και στα όσα το αύριο επιφυλάσσει γι΄αυτούς.
Ή 
Προβάλλεται εμμέσως πλην σαφώς θετικά το πρότυπο εκείνων που αγωνιούν .....                                                                           (1 μονάδα)

Ή
Τρόπος πειθούς: Επίκληση στο συναίσθημα (1 μονάδα)
Μέσο πειθούς: συναισθηματικά φορτισμένος λόγος που προκαλεί ανησυχία και φόβο για το μέλλον της Ευρώπης και των πολιτών (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: συνεχώς αυξανόμενη αποξένωση των πολιτών, αγωνιούν, ...
Είναι δυνατόν η ΕΕ να ανακάμψει και να αυξήσει τα επίπεδα ευημερίας της; Είναι δυνατόν να προστατεύσει και να αναδείξει τις αξίες και τα συμφέροντα της Ευρώπης; (τουλάχιστον δύο παραδείγματα ή ένα ρητορικό ερώτημα, 1 μονάδα)
ή
Μέσο πειθούς: ρητορικά ερωτήματα που προκαλούν ανησυχία και φόβο για το μέλλον της Ευρώπης και των πολιτών (1 μονάδα)
Τεκμηρίωση: Είναι δυνατόν η ΕΕ να ανακάμψει και να αυξήσει τα επίπεδα ευημερίας της; Είναι δυνατόν να προστατεύσει και να αναδείξει τις αξίες και τα συμφέροντα της Ευρώπης; (τουλάχιστον ένα ρητορικό ερώτημα, 1 μονάδα)

(μονάδες 3)


Α.Ι.4. Να εντοπίσετε στη 2η παράγραφο του κειμένου και να γράψετε τρεις (3)  παράγοντες που θέτουν σε κίνδυνο τη βιώσιμη ανάκαμψη της Ευρώπης, η οποία επιχειρείται με τη στρατηγική «Ευρώπη 2020».

Ενδεικτική απάντηση: Τρεις παράγοντες που θέτουν σε κίνδυνο τη βιώσιμη ανάκαμψη της Ευρώπης είναι:
-        τα περιορισμένα δημοσιονομικά περιθώρια ελιγμών
-        οι δημογραφικές προκλήσεις, λόγω της γήρανσης πληθυσμού
-        οι κλιματικές αλλαγές
-        η αύξηση της ενεργειακής εξάρτησης
-        η ένταση των μεταναστευτικών ρευμάτων
-        ο κοινωνικός αποκλεισμός
-        η ένδεια των παιδιών
3 σημεία Χ 1 μονάδα = 3 μονάδες


Α.Ι.5. Η συγγραφέας στην έκτη παράγραφο αναφέρει: «Το όραμα της Ενωμένης Ευρώπης, χωρίς νικητές και ηττημένους, χωρίς αποκλεισμούς, ανισότητες και διακρίσεις, αυτό που καθοδήγησε τους εμπνευστές της, μπορεί να ξαναβρεί το θάμβος και τις ρίζες του σε ηθικές αξίες που δεν αποτιμώνται με οικονομικούς δείκτες, ούτε διαπνέονται από ψυχρή λογική και ωφελιμιστικές εκτιμήσεις».

Να εξηγήσετε με δικά σας λόγια, σε 80-100 λέξεις, την πιο πάνω θέση του κειμένου. Στη συνέχεια, να αναφέρετε δύο (2) ηθικές αξίες με τις οποίες μπορεί να υλοποιηθεί το όραμα της Ενωμένης Ευρώπης.

Ενδεικτική απάντηση:
Σημεία που πρέπει να αναπτυχθούν, για να φανεί ότι έγινε κατανοητή η θέση:
·   Πού στηρίχθηκε εξαρχής το όραμα της Ενωμένης Ευρώπης (χωρίς νικητές και ηττημένους, χωρίς αποκλεισμούς, ανισότητες και διακρίσεις)
·     Πώς μπορεί να ξαναζωντανέψει αυτό το όραμα (πώς θα ξαναβρεί τις ρίζες του) - πού πρέπει να στραφεί και πάλι η Ευρώπη.
  • Τα θεμέλια του ευρωπαϊκού οράματος είναι οι ηθικές αξίες που δεν αξιολογούνται με ψυχρά οικονομικά και συμφεροντολογικά κριτήρια.

Σαφής επεξήγηση (και όχι απλή αναδιατύπωση) - επαρκής ανάπτυξη (60-80 λέξεις) της θέσης με δικά του λόγια: 3 μονάδες
(απλή αντιγραφή με κάποια αναδιατύπωση: 1 μονάδα)

Δύο αξίες: (αλληλεγγύη, σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα, σεβασμός στον άλλο, φιλοδίκαιο, εντιμότητα, ενσυναίσθηση, αξία του διαλόγου, δημοκρατική πολιτότητα, κ.ά.)  2Χ 0 ,5 μονάδα   = 1 μονάδα
(μονάδες 4)


Α.Ι.6. Να ξαναγράψετε τις παρακάτω φράσεις, αντικαθιστώντας καθεμία από τις υπογραμμισμένες λέξεις με μία συνώνυμή της, χωρίς να αλλάξετε τον γραμματικό και τον συντακτικό της τύπο:

Εάν γράψει περισσότερα από ένα συνώνυμα για μία λέξη, αξιολογούμε μόνο το πρώτο.
Για ορθογραφικό λάθος: - 0,25
Για λανθασμένο τύπο: - 0,50
Μέγιστη αφαίρεση: 0,50 / λέξη

α) την ένδεια των παιδιών όπως και την κατανόηση =
φτώχεια, ανέχεια, πενία, απορία, δυσπραγία, στενότητα, κακοζωία, κακοπέραση, ανημπόρια, στέρηση

β) και τον ενστερνισμό του =
υιοθέτηση, αποδοχή, έγκριση, επιδοκιμασία, αναγνώριση, παραδοχή

γ) ψευδαίσθηση που προϊδεάζει για ελλείμματα και κινδύνους = προδιαθέτει,
προετοιμάζει, προειδοποιεί, προκαταλαμβάνει, (χωρίς το για: προοιωνίζει, προοικονομεί, προβλέπει, προσημαίνει)

3 συνώνυμα Χ1 μονάδα
 (μονάδες 3)

Α.Ι.7. Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμία από τις πιο κάτω λέξεις, που σημειώνονται στο κείμενο με έντονα γράμματα, χωρίς να αλλάξετε τον γραμματικό τους τύπο.

Εάν γράψει περισσότερα από ένα αντώνυμα για μία λέξη, αξιολογούμε μόνο το πρώτο
Για ορθογραφικό λάθος: - 0,25
Για λανθασμέντο τύπο: - 0,50
Μέγιστη αφαίρεση: 0,50 / λέξη

(α) εγγενείς                          επίκτητες

(β) οξυνόμενες                   αμβλυνόμενες, απαμβλυνόμενες, περιοριζόμενες,
μετριαζόμενες, μειούμενες (μετοχή παθ. ενεστ.), γίνονται δεκτές και οι μετοχές μειωμένες και μειωνόμενες

(γ) αποξένωση                   οικείωση, εξοικείωση, κοινωνικοποίηση,
πλησίασμα, επικοινωνία,
(ένωση, συνένωση, ενοποίηση)

3 αντώνυμα Χ1 μονάδα
(μονάδες 3)

Α.Ι.8. Να γράψετε στα φύλλα απαντήσεων και να συμπληρώσετε τον πιο κάτω πίνακα παραγώγων:

ΡΗΜΑ
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ
ΕΠΙΘΕΤΟ
ωφελώ
τα οφέλη
ωφέλιμος, -η, -ο
επιφυλάσσει
η επιφύλαξη
η επιφυλακή
επιφυλακτικός, -ή, -ό
αμφισβητεί
η αμφισβήτηση
ο αμφισβητίας
αμφισβητήσιμος, -η, -ο
αμφισβητητέος, -α, -ο
προσδοκώ
προσδοκίες
προσδόκιμος, -η. -ο

8Χ0,50 μον. = 4 μον.
Για ορθογραφικό λάθος: - 0,25
(μονάδες 4)



ΜΕΡΟΣ Β΄ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ                                                           (ΜΟΝΑΔΕΣ 30)

Β1. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Γιάννης Ρίτσος, «Αποχαιρετισμός» (απόσπασμα)
Ερώτηση Β1
Β1.1. Να αναφέρετε και να σχολιάσετε το περιστατικό που συνέβαλε στη συνειδητοποίηση του χρέους του ήρωα απέναντι στην πατρίδα του, όπως φαίνεται στους στίχους «Όλο ετοιμάζουμαι να φύγω… δεν καλόβλεπα».

Ενδεικτική απάντηση:
·         Αναφορά περιστικού: συνάντηση με τη μαυροφορεμένη γριά (2 μονάδες)
·         Σχολιασμός:
o   Η γριά συμβολίζει το λαό της Κύπρου που ποθεί την ελευθερία του / την Κύπρο / τους προγόνους / όλες τις προηγούμενες γενιές που αγωνίστηκαν ή/και ζουν με την εγκαρτέρηση και τον καημό της απελευθέρωσης της σκλαβωμένης πατρίδας / τις γυναίκες-μάνες όσων θυσιάστηκαν για την ελευθερία, ... (2 μονάδες)
o   Η συνάντηση αυτή αποκαλύπτει στον ήρωα τον ασίγαστο πόθο του λαού της Κύπρου για ελευθερία και του αφυπνίζει την εθνική του συνείδηση, του υπενθυμίζει το χρέος του απέναντι στο λαό του, τον βοηθά να συνειδητοποιήσει ότι το αγαθό της ελευθερίας απαιτεί αγώνες και θυσίες από όλους, ... (2 μονάδες)
 (μονάδες 6)


Β1.2. Χαρακτηριστικό της ποίησης του Γιάννη Ρίτσου είναι ο αποφθεγματικός λόγος. Να εντοπίσετε τους αποφθεγματικούς στίχους στο απόσπασμα «Όλο ετοιμάζουμαι να φύγω… δεν καλόβλεπα» και να τους εξηγήσετε.

Ενδεικτική απάντηση:
Εντοπισμός αποφθεγματικών στίχων: (3 μονάδες)
Εάν γράψει μόνο τον 1ο ή μόνο τον 2ο στίχο, δίνεται μόνο 1,5 μονάδα.
Ο 3ος στίχος δεν είναι απαραίτητος.
Εάν γράψει μόνο τον 3ο στίχο, δεν παίρνει μονάδες:

Τη λευτεριά το λοιπόν ο καθένας μας τήνε χρωστάει σ’ όλους.
Μια λευτεριά μονάχα για τον ένα δε φελάει σε τίποτα (αν υπάρχει).
Τίποτα δεν είναι μήτε για τον ίδιον.

Επεξήγηση: (3 μονάδες)
·         Η ελευθερία είναι πανανθρώπινο δικαίωμα.
·         Ο κάθε άνθρωπος έχει χρέος να αγωνίζεται, ώστε όλοι οι άνθρωποι να μπορούν να ζουν σε συνθήκες ελευθερίας. (Όλοι πρέπει να αγωνίζονται για το σύνολο.)
·         Το αγαθό της ελευθερίας πρέπει να είναι συλλογικό, γι’αυτό η κατάκτησή του απαιτεί συλλογικούς αγώνες.
·         Χρέος του καθενός είναι να αγωνίζεται για τη διασφάλιση της εθνικής, της πολιτικής, της κοινωνικής ελευθερίας όλων των ανθρώπων, στην πατρίδα του και στο κόσμο όλο.
·         Δεν αξίζει, αλλά ούτε γίνεται να εξασφαλίζει κανείς την ελευθερία μόνο για τον εαυτό του, ενώ οι υπόλοιποι ζουν σε συνθήκες ανελευθερίας.
·         Ελεύθερος μπορεί να είναι κάποιος, εφόσον η ελευθερία, ως βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, διασφαλίζεται για όλους.
·         Σε μια κοινωνία ή ένα πολιτικό καθεστώς ανελευθερίας, κανένας ως άτομο δεν είναι πραγματικά ελεύθερος, ακόμη κι αν συνεργαστεί κάποιος με το καθεστώς ή τον κατακτητή, ακόμη δηλαδή κι αν υπάρχει επίφαση ελευθερίας.
...

Αναμένονται τουλάχιστον τρία από τα πιο πάνω σημεία (1 μονάδα/σημείο).
Οι 3 μονάδες δίνονται νοουμένου ότι έχουν αναπτυχθεί και οι δύο αποφθεγματικοί στίχοι.
(μονάδες 6)

Β1.3 Στους τελευταίους στίχους («Κι έλεγα μέσα μου … βουνό») διαγράφεται η ανελικτική αγωνιστική πορεία του ήρωα. Να εντοπίσετε και να εξηγήσετε τα στάδια αυτής της πορείας με αναφορά στους σχετικούς στίχους.

Ενδεικτικά σημεία απάντησης:
1.    Αγώνας για καθημερινή επιβίωση – ικανοποίηση βιοτικών αναγκών
2.    Υπέρβαση του εγώ και της ατομικής ευτυχίας – αγώνας για το ξεσκλάβωμα της πατρίδας – φυλετικό χρέος
3.    Από το φυλετικό χρέος στην οικουμενική συνείδηση και στον αγώνα για την ελευθερία του κόσμου όλου, για το πανανθρώπινο δικαίωμα στην ελευθερία
4.    Κατάκτηση εσωτερικής ελευθερίας ή οποία θα τον οδηγήσει στην εκπλήρωση του χρέους του. Δηλαδή, όταν η βαθιά αγάπη του για όλο τον κόσμο, η ενσυναίσθηση, λαμβάνει τέτοιες διαστάσεις, γεμίζει την ψυχή του, τον απελευθερώνει εσωτερικά και τον οδηγεί στο να πράξει ενσυνείδητα  αυτό το οποίο έχει κατανοήσει και αποφασίσει.
(4 σημεία Χ 2 μονάδες)

(μονάδες 8)



ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Κώστας Μόντης, ΤΡΑΓΟΥΔΙ  ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΑΔΕΛΦΟ

Ερώτηση Β2
Β2.1 (α) Να εντοπίσετε και να γράψετε ποιο είναι το ποιητικό υποκείμενο στο ποίημα Αποχαιρετισμός και ποιο στο ποίημα Τραγούδι για το μεγάλο αδελφό μας.

Ενδεικτικά σημεία απάντησης:
Αποχαιρετισμός: Το ποιητικό υποκείμενο είναι ο Γρηγόρης Αυξεντίου (1 μον.)  ο οποίος μονολογεί αποκλεισμένος στη σπηλιά της Μονής Μαχαιρά ή τις τελευταίες στιγμές πριν το θάνατό του (1 μονάδα)

Τραγούδι για το μεγάλο αδελφό:
Το ποιητικό υποκείμενο είναι το συλλογικό εμείς, ο λαός της Κύπρου / οι Κύπριοι / ο Ελληνισμός της Κύπρου / οι Έλληνες της Κύπρου (1 μονάδα)
·         την περίοδο του Εθνικοαπελευθερωτικό Αγώνα (ημερ. Δημοσίευσης: 1958) (1 μονάδα)
Ή
·         Όλοι εμείς, που, ως αναγνώστες του ποιήματος, καλούμαστε να συναισθανθούμε το χρέος μας και να εμπνευστούμε από τη θυσία του Γρηγόρη Αυξεντίου (1 μον.).
(μονάδες 4)
Β2.1 (β) Τι επιτυγχάνεται με την επιλογή του συγκεκριμένου ποιητικού υποκειμένου στο κάθε ποίημα;

Αποχαιρετισμός: Επιτυγχάνεται
·         Η αμεσότητα του λόγου και ο εξομολογητικός τόνος της αφήγησης / εξομολογητικό ύφος του ποιήματος
·         Ζωντάνια και παραστατικότητα στην αφήγηση / ύφος άμεσο και παραστατικό
·         Η αφήγηση αποκτά αληθοφάνεια, ο αναγνώστης καλείται να πιστέψει πως αυτές ήταν οι τελευταίας σκέψεις του ήρωα, να κατανοήσει τη θέση στην οποία βρισκόταν, αναγνωρίζοντας την αξία της θυσίας του.
·         Η οικείωση / ταύτιση του αναγνώστη με τον ήρωα, η βίωση του συναισθηματικού του κόσμου λίγο πριν τη θυσία (ενσυναίσθηση)
·         Η κατανόηση των τελευταίων σκέψεων και συναισθημάτων του ήρωα (Ο αναγνώστης διεισδύει στην σκέψη και την ψυχή του ήρωα και κατανοεί... )
·         Η συνειδητοποίηση του ύψιστου χρέους του ήρωα
·         Η κατανόηση των κινήτρων του ήρωα και των παραγόντων που τον οδήγησαν στην απόφαση για αγώνα και αυτοθυσία
·         Η κατανόηση του ήθους του ήρωα και του αξιακού του κόσμου
·         Η κατανόηση της αξίας της θυσίας ενός ήρωα που «είναι μόλις 29 ετών και το μόνο που ξέρει είναι πως θέλει να ζήσει»
·         Ο αναγνώστης κατανοεί τον εσωτερικό κόσμο του ήρωα, τις ποικίλες αρετές του, την ανθρωπιά, την απλότητα, την πανανθρώπινή του συνείδηση, ...
·         Ο αναγνώστης βιώνει μαζί με τον ήρωα τις τελευταίες του στιγμές, έτσι ο ήρωας δικαιώνεται στη συνείδηση του καθενός.
·         Ο ήρωας τιμάται και η θυσία του εξυμνείται με απλότητα, μακριά από στόμφους και μεγαλοστομίες.
·         ...
(3 σημεία Χ 1 μονάδα = 3 μονάδες)
Τραγούδι για το μεγάλο αδελφό:
·         Δικαιώνεται η θυσία του ήρωα στη συνείδηση του κάθε αναγνώστη, από την περίοδο του Εθνικοαπελευθερωτικού Αγώνα έως σήμερα.
·         Ο ήρωας αναγάγεται σε φωτεινό πρότυπο ηρωισμού, γενναιότητας και αυτοθυσίας στη συνείδηση του αναγνώστη.
·         Ο αναγνώστης οδηγείται στην ενσυναίσθηση, μετέχει στον αγώνα του ήρωα, συναισθάνεται και αντιλαμβάνεται την αξία τέτοιων πράξεων ηρωισμού.
·         Τιμάται και υμνείται ο ήρωας – αναγνώριση της θυσίας του από τον αναγνώστη.
·         Ο κάθε αναγνώστης οδηγείται στη συνειδητοποίηση του δικού του χρέους απέναντι στην πατρίδα μας.
·         Προκαλείται στον αναγνώστη δέος και θαυμασμός απέναντι στον ήρωα.
·         Ο ήρωας αναγάγεται σε πανανθρώπινο σύμβολο ηρωισμού και αυτοθυσίας.
·         ....
(3 σημεία Χ 1 μονάδα = 3 μονάδες)
 (μονάδες 6)
Σύνολο μονάδων γραπτού: 60

Πίνακας βαθμολόγησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ
ΜΟΝΑΔΕΣ
Α1.1
8
Α1.2
2
Α1.3
3
Α1.4
3
Α1.5
4
Α.1.6
3
Α1.7
3
Α1.8
4
Β1.1
6
Β1.2
6
Β1.3
8
Β2.1 (α)
4
Β2.1 (β)
6


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναγνώστες