Απαντήσεις διαγωνίσματος ΕΕ - Νοέμβριος 2011

Διασκευή κειμένου, ασκήσεις και απαντήσεις: Βαλεντίνα Σαλτέ, Φιλόλογος

Μέρος Α: Αδίδακτο κείμενο                                                            (μονάδες 20)
Φ. Κ. Βώρου, Κοινωνία της Γνώσης και εκπαιδευτικές - παιδαγωγικές επιπτώσεις


Α1. Περίληψη
-       Οι γρήγοροι ρυθμοί παραγωγής γνώσης προκαλούν είτε θριαμβολογία, είτε ανησυχία για τις δυνατότητες μελλοντικής επαγγελιματικής αξιοποίησης της γνώσης που αποκτάται σήμερα και γεννούν εύλογα ερωτήματα για το ρόλο της Εκπαίδευσης.
-       Ο πανικός είναι αδικαιολόγητος, γιατί αυτό που χάνεται είναι μόνο μερικές αναλώσιμες γνώσεις και όχι (οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι τρόποι σκέψης και δράσης που) όσα οικοδομούν την προσωπικότητα του ανθρώπου.
-       Το κύριο έργο της εκπαίδευσης, η παιδεία, παραμένει απαραίτητο, γιατί σήμερα ο άνθρωπος χρειάζεται περισσότερη δύναμη σκέψης και ήθος για να αντεπεξέλθει (στις προκλήσεις του) στον τεχνολογικά μεταβαλλόμενο κόσμο.
-       Η σωστή χρήση της τεχνολογίας προϋποθέτει τα αμετάβλητα στοιχεία της παιδείας ώστε να μπορεί ο άνθρωπος συνεχώς να αποκτά τη νέα γνώση.
-       Έργο του δασκάλου είναι η ενίσχυση της κριτικής ικανότητας των εκπαιδευομένων, για να καταστούν ικανοί να επεξεργάζονται κριτικά τις πληροφορίες και τις φαινομενικές αλλαγές των εννοιών.

Α2 (α) Δομικά στοιχεία παραγράφου: (1μ)
-       Θεματική περίοδος:           Οι ρυθμοί παραγωγής ... της εκπαίδευσης.
-       Λεπτομέρειες:                    Πολλοί θριαμβολογούν, ... χρήσιμα αύριο;
-       Κατακλείδα:                       Ποιο το μέλλον της Εκπαίδευσης;
Τρόπος ανάπτυξης: (1μ)
-       Σύγκριση - αντίθεση: Στη θ.π. δηλώνεται ότι παρατηρούνται "αντιφατικές" απόψεις απέναντι στο θέμα και στις λεπτομέρειες αναφέρεται ότι "πολλοί θριαμβολογούν", ενώ "άλλοι ανησυχούν".
Μπορεί να διαβαστεί και ως διαίρεση, εφόσον φαίνονται οι δύο ομάδες απόψεων
-     Διαίρεση (πολλοί θριαμβολογούν / άλλοι ανησυχούν)       (γίνεται απλή αναφορά χωρίς ισομερή ανάπτυξη των δύο ομάδων απόψεων)                 ή
-       Αίτιο – αποτέλεσμα (αίτιο: ρυθμοί παραγωγής καινούργιας γνώσης / αποτέλεσμα: αντιδράσεις / αβεβαιότητα για το μέλλον της Εκπαίδευσης)

(β) Θέση του συγγραφέα:
-       Η μεταβλητότητα των δεδομένων που παρατηρείται στην εποχή μας δεν πρέπει να μας ανησυχεί, εφόσον αυτό που μεταβάλλεται γοργά δεν είναι οι νόμοι της νόησης, οι βασικές δεξιότητες, ο τρόπος αντίληψης της πραγματικότητας, οι μαθησιακές διαδικασίες, αλλά μερικές πρακτικά αξιοποιήσιμες γνώσεις και δεξιότητες, που είναι αναλώσιμες.                                                                            (1 μ)
-       Κατά συνέπεια, ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι πιο αναγκαίος από όσο στο παρελθόν, γιατί εκείνο που χρειάζεται πιο συστηματική φροντίδα είναι η παιδεία του ανθρώπου, αφού σήμερα ο άνθρωπος χρειάζεται περισσότερη κριτική σκέψη και ήθος, για να αντεπεξέλθει στα συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα που προκάλεσε η τεχνολογική εξέλιξη.                                                                       (1 μ)

(γ) Τρόποι και μέσα πειθούς
  1. Τρόπος πειθούς: Επίκληση στη λογική: (0.5 μ)
-       Μέσο: επιχείρημα (0.5 μ)
Τεκμηρίωση: επεξήγηση θέσης ή παράδειγμα από πρόταση κρίσεως ή ρητορικό ερώτημα που τίθεται. (1μ)
ή
-       Μέσο: τεκμήριο (0.5 μ)
Τεκμηρίωση: παράδειγμα (0.5 μ) με τη γνώμη του Σωκράτη, για να φανεί η έννοια της παιδείας και η σημασία της παιδαγωγικής διαδικασίας (0.5 μ)
  1. Τρόπος πειθούς: Επίκληση στην αυθεντία: (0.5 μ)
-       Μέσο: αναφορά σε λόγια μιας προσωπικότητας / χρήση αυτούσιων φράσεων από το έργο του γνωστού φιλοσόφου της Αρχαιότητας Ηράκλειτου (1 μ)
Τεκμηρίωση: «πάντα χωρεί και ουδέν μένει» ή «δις ες τον αυτόν ποταμόν ουκ αν εμβαίης»(0.5 μ)

Α3. Ερώτηση κατανόησης
-       Ο ρόλος του δασκάλου σήμερα, με δεδομένη την τεχνολογική ανάπτυξη και τη διαρκή μεταβολή και ανανέωση της γνώσης, είναι να βοηθά τον εκπαιδευόμενο να αποκτήσει τις δεξιότητες που θα του χρειαστούν στη συνέχεια της ζωής τους, ώστε να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά την τεχνολογία. Πρέπει δηλαδή να τον βοηθήσει να αποκτήσει εκείνα τα αμετάβλητα στοιχεία παιδείας ώστε να μάθει πώς να μαθαίνει, για να μπορεί να έχει πρόσβαση στη συσσωρευμένη και διαρκώς ανανεούμενη τυπική, μνημονική γνώση. Πρέπει, με άλλα λόγια να τον κάνει ικανό να κατανοεί το εννοιολογικό περιεχόμενο του συστήματος των γνώσεων, και να τον βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική του σκέψη, ώστε να μπορεί να επεξεργάζεται κριτικά τις συνεχώς μεταβαλλόμενες πληροφορίες και ειδήσεις που θα δέχεται στο μέλλον. (2μ)
-       Σχόλιο: Συμφωνώ με το συγγραφέα, γιατί πράγματι ... (1μ)
-       Παράδειγμα: (1μ)

Μέρος Β: Γλώσσα                                                                            (μονάδες 10)
Β1.       Συνώνυμα: (3Χ1μ)
·       εκτοπίζονται από άλλες νεότερες = υποσκελίζονται, διώχνονται, παραμερίζονται, εξορίζονται, περιθωριοποιούνται, εξοβελίζονται, παραγκωνίζονται
·       το κύριο έργο της εκπαίδευσης μένει απαρασάλευτο = αμετακίνητο, σταθερό, ασάλευτο, αμετατόπιστο, αμετάθετο
·       διαμόρφωση της συνείδησης του ανθρώπου = διάπλαση, πλάσιμο, μόρφωση, σχηματισμός


Β2.       Αντώνυμα: (3Χ1μ)
·       αυτό που μας λυπεί # χαροποιε, ευχαριστεί
·       Ό,τι μεταβάλλεται είναι υλικό # άυλο, πνευματικό
·       δεν ανησυχεί απ’ αυτήν τη φθορά # αφθαρσία


Β3.       Παράγωγα: (α) παράγωγο ουσιαστικό και (β) παράγωγο επίθετο: (8Χ0.5μ)
-       αντιμετωπίζουν           η αντιμετώπιση           αντιμετωπίσιμος/-η/-ο
αντιμέτωπος/-η/-ο

-       μεταβάλλεται                η μεταβολή                  μεταβλητός/-ή/-ό
η μεταβλητότητα

-       κατανοείται                  η κατανόηση               κατανοητικός/-ή/-ό
κατανοητός/-ή/-ό

-       στοχαστούμε               ο στοχασμός               στοχαστικός/-ή/-ό
ο στοχαστής
(η στοχασιά)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες