Τεχνικές στα κείμενα νεοελληνικής πεζογραφίας Γ Λυκείου

Στρ. Τσίρκα, Αριάγνη, Γ. Ιωάννου, +13-12-43, Γ.Φ. Πιερίδη, Πορτοκαλόκηπος, Μ. Χάκκα, Ψαράκι της γυάλας, Ν. Κάσδαγλη, ΣοροκάδαVersion:1.0 StartHTML:0000000616 EndHTML:0000083767 StartFragment:0000003936 EndFragment:0000083731 SourceURL:file://localhost/Users/valentina/Documents/ergasies/Filologika/%CE%9D%CE%AD%CE%B1%20%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC/%CE%92%CE%BF%CE%B7%CE%B8%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1%CF%82/%CE%98%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1%20%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1%CF%82/%CE%A4%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82%20%CE%B1%CF%86%CE%AE%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82.doc

ΚΕΙΜΕΝΟ

ΑΦΗΓΗΤΗΣ/είδος αφήγησης

ΧΡΟΝΟΣ / ΡΥΘΜΟΣ

ΘΕΑΤΡΙΚΟΤΗΤΑ
ζωντάνια, παραστατικότητα

ΥΦΟΣ


 

 

 

Στρατή Τσίρκα Αριάγνη


Πολυεστιακή αφήγηση

Εξωτερικός αφηγητής – τριτοπρόσωπη αφήγηση - εξωτερική εστίαση – παντεπόπτης αφηγητής (α σκηνή)

Διάλογος προσώπων στον οποίο εντάσσεται και μια σύντομη πρωτοπρόσωπη αφήγηση (αφηγητής ο  Διονύσης – ήρωας του διηγήματος)

Εσωτερικός μονόλογος Αριάγνης, εσωτερική εστίαση

·       Ανάδρομη αφήγηση / flash back

Παρόν – παρελθόν (Διονύσης) – παρόν (διάλογος) – μέλλον (“προφητικός” εσωτερικός μονόλογος Αριάγνης) – παρελθόν (αφήγηση του περιστατικού της αρρώστιας της Ουρανίας)

·       Εγκιβωτισμός (αφήγηση του Διονύση / μέρος της αφήγησης της Αριάγνης)

Περιγραφή σκηνικού χώρου

Διάλογος

Εικόνες οπτικές, ηχητικές, οσφρητικές, εικόνες ρεαλιστικές

Περιγραφή εξωτερικής δράσης

Παρατήρηση εσωτερικής δράσης

Ρεαλιστικός λόγος

Περιγραφικός λόγος

Κυριολεκτικός λόγος

Εξομολογητικός τόνος (εσωτερικός μονόλογος)

Γλώσσα απλή, δημοτική

Επιμύθιο

 

 

Γ.Φ. Πιερίδη

Πορτοκαλόκηπος

Μονοεστιακή αφήγηση

Εξωτερικός αφηγητής,  τριτοπρόσωπη αφήγηση εξωτερική και εσωτερική εστίαση, παντεπόπτης – παντογνώσης αφηγητής

Γραμμική αφήγηση

Στοιχεία προοικονομίας


Επιβράδυνση

Σκηνικός χώρος του διηγήματος: Περιγραφή του τόπου

Εικόνες οπτικές, ηχητικές, οσφρητικές, εικόνες ρεαλιστικές

Περιγραφή εξωτερικής δράσης και εσωτερικής δράσης


Ρεαλιστικός λόγος

Περιγραφικός λόγος

Κυριολεκτικός λόγος (μεταφορικός στο “ένας καινούριος άνεμος…)

Γλώσσα απλή, δημοτική

 

 

Γ. Ιωάννου

†13-12-43

Μονοεστιακή αφήγηση

Πρωτοπρόσωπη αφήγηση, αφηγητής – ήρωας του διηγήματος, εξωτερική εστίαση (σκηνική δράση) και εσωτερική εστίαση (περιγραφή εσωτερικής δράσης)

Ημερολογιακή καταγραφή


Ζωντάνεμα του ιστορικού γενονότος μέσα από το βλέμμα του αφηγητή στα στοιχεία που συνθέτουν το σκηνικό χώρο

Γραμμική αφήγηση


Συνειρμική μεταφορά στο παρελθόν, χωρίς ανάδρομη αφήγηση

Περιγραφή σκηνικού χώρου, φύσης, νεκροταφείου

Εικόνες οπτικές, ηχητικές, οσφρητικές (στοιχεία που δημιουργούν την κατανυκτική ατμόσφαιρα)


Περιγραφή εξωτερικής δράσης και εσωτερικής δράσης


Αντιθέσεις

Κατανυχτικό ύφος

Συγκινησιακός λόγος

Εξομολογητικός τόνος / αυτοναφορικά σχόλια

Κυριολεκτικός λόγος

Υπαινιγμοί, δηλωτικές σιωπές., συνειρμικές συνδηλώσεις.

Ποιητικό δάνειο: μοιρολόι

Γλώσσα απλή, δημοτική, με ενδεικτική χρήση κάποιων λαϊκών φράσεων και ξένων λέξεων στο τέλος

Σε κάποια σημεία εκφράζει ειρωνεία απέναντι στους τουρίστες

ΚΕΙΜΕΝΟ

ΑΦΗΓΗΤΗΣ/είδος αφήγησης

ΧΡΟΝΟΣ / ΡΥΘΜΟΣ

ΘΕΑΤΡΙΚΟΤΗΤΑ
ζωντάνια, παραστατικότητα

ΥΦΟΣ

 

 

 

Μ. Χάκκα

Ψαράκι της γυάλας

 

Μονοεστιακή αφήγηση

 

Εξωτερικός αφηγητής, τριτοπρόσωπη αφήγηση εξωτερική και εσωτερική εστίαση, παντεπόπτης – παντογνώστης αφηγητής


Σύντομος διάλογος (καθοριστικός για την εξέλιξη της δράσης αλλά και ενδεικτικός για τα υπαινιχτικά σχόλια του συγγραφέα)

Παρατηρείται επίσης εσωτερικός μονόλογος του ήρωα με το alter ego του σε πλάγιο λόγο

Ανωνυμία ήρωα

 

Γραμμική αφήγηση

 

Εγκιβωτισμός (πληροφορίες για τη ζωή του ήρωα στο παρελθόν)

 

Περιγραφή εξωτερικής δράσης

Παρατήρηση εσωτερικής δράσης

Περιγραφή σκηνικού χώρου

·       το σπίτι

·       η φυλακή δεν περιγράφεται άμεσα, αλλά ο χώρος και οι συνθήκες δίνονται υπαινικτικά (τώρα έχει αυτά που δεν είχε στη φυλακή)

·       η πόλη / η κυκλική και αδιέξοδη διαδρομή / η γυάλα


 

Ρεαλιστικός λόγος

Περιγραφικός λόγος

Κυριολεκτικός λόγος

Μεταφορά (ψαράκι)

Γλώσσα απλή, δημοτική

Ειρωνεία (-άκι / «αξίες»)
Υπαινικτικός λόγος / συνθηματική γλώσσα / συνδηλώσεις, συνειρμοί
Έμμεσες ιστορικές αναφορές (αναφορές στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας, π.χ. Ιουλιανά)
Παράθεμα: Εμβατήριο
Μεταφορά: Το ψαράκι στη γυάλα

 

 

Ν. Κάσδαγλη

Σοροκάδα

 

Μονοεστιακή αφήγηση


Πρωτοπρόσωπη αφήγηση, εξωτερική εστίαση


Διάλογος προσώπων σε πλάγιο λόγο

 

In media res

 

Ανάδρομη αφήγηση

 

Στοιχεία προοικονομίας

 

Περιγραφή σκηνικού χώρου: το λιμάνι, ο μόλος, το νησί

Περιγραφή συμπεροφοράς

Περιγραφή εξωτερικής δράσης / αφήγηση περιστατικού

 

 

Ρεαλιστικός λόγος

Περιγραφικός λόγος

Κυριολεκτικός λόγος

Γλώσσα απλή, δημοτική

Ειρωνεία (μπακακάκια)

Επιμύθιο


1 σχόλιο:

Αναγνώστες