Λύσεις διαγωνίσματος ΕΕ Νοέμβριος 2013


ΛΥΚΕΙΟ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΥ – ΛΕΜΕΣΟΣ
ΛΥΣΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ Α ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ: Έκφραση – Έκθεση
Καθηγήτρια: Βαλεντίνα Σαλτέ    Τμήμα: Γ4        Ημερομηνία: 1/11/2012
Κείμενο: Γ. Μπαμπινιώτη, «Εις εαυτόν» : περί κρίσης και κρίσεων
Το ΒΗΜΑ, Νέες Εποχές 11/07/2010, (απόσπασμα, διασκευή)



Μέρος Α: Αδίδακτο κείμενο
Α1: Περίληψη (μονάδες 8)
Απάντηση: Ένα σημείο / παράγραφο
Νοείται ότι η περίληψη πρέπει να δοθεί σε συνεχές κείμενο
  1. Το ερώτημα είναι πώς η ελληνική Εκπαίδευση θα διαμορφώσει πολίτες σκεπτόμενους που να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις πολλαπλές κρίσεις της εποχής μας. (Ο συγγραφέας θέτει καταρχάς το ερώτημα...)
  2. Η απάντηση βρίσκεται στην ανανέωση του εκπαιδευτικού συστήματος και την μετακίνησή του από την παθητική γνώση στην κριτική σκέψη, με ριζική μεταβολή στις μεθόδους διδασκαλίας, ώστε να αλλάξει όλο το σχολικό κλίμα και ο ρόλος του δασκάλου. (Εξαρχής απαντά πως μόνο με την ανανέωση .... θα αλλάξει .... / κρίνει πως η απάντηση βρίσκεται στην ανανέωση....)
  3. Οι μεταρρυθμίσεις στην παιδεία θα προετοιμάσουν τον (σκεπτόμενο και υπεύθυνο) ενεργό δημοκρατικό πολίτη, που θα μπορεί να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε κρίση, οικονομική και πολιτική. (Ακολούθως, εξηγεί πως...)
  4. Προϋπόθεση για μια παιδεία ουσίας και πραγματικής καλλιέργειας, για μια ελληνική παιδεία είναι η δημιουργική επαφή με την πολιτισμική κληρονομιά. (Στη συνέχεια διερευνά τη σχέση ανάμεσα στην παιδεία ουσίας ...... και τη δημιουργική ...)
  5. Είναι ίσως ουτοπικό να πιστεύεις ότι οι κρίσεις αντιμετωπίζονται με προτάσεις παιδείας και πολιτισμού. (Αν και κατανοεί πόσο ουτοπικό είναι να .... πολιτισμού,)
  6. Ωστόσο, όσοι υποστηρίζουν το αντίθετο είναι αφελείς ή κυνικοί, γιατί η όποια οικονομική κρίση είναι προϊόν κρίσης αξιών και έλλειψης παιδείας με τη βαθιά και ουσιαστική της σημασία. (κρίνει, τέλος, πως όσοι ....,/ χαρακτηρίζει ως αφελείς όσους ...........,  γιατί πιστεύει ακράδαντα πως η οικονομική κρίση .....)
Βαθμολογία: 6 σημείαΧ1 μονάδα + 2 μονάδες για δομή, σύνδεση, έκφραση


Α2.   (α) Δομικά στοιχεία της δεύτερης παραγράφου: (μ.1:0.5 δομικά στ.+0.5 τεκμηρίωση)
Θεματική περίοδος: Η απάντηση … στην κριτική σκέψη.
Λεπτομέρειες: Σκέπτομαι πως … εμπνέει τους μαθητές του.
Κατακλείδα: δεν υπάρχει

Δύο τρόποι με τους οποίους αναπτύσσεται η παράγραφος: (μ.3: 2Χ1 εντοπισμός +2Χ0.5 μ τεκμηρίωση)
α. Με αίτιο – αποτέλεσμα: Στη θεματική περίοδο δίνεται το αίτιο που οδηγεί σε ένα αποτέλεσμα. (Αίτιο: απαιτείται ένα ριζικά ανανεωμένο εκπαιδευτικό σύστημα. Αποτέλεσμα: για να δημιουργήσεις σκεπτόμενους πολίτες). Στις λεπτομέρειες τεκμηριώνεται με παραδείγματα πώς αυτή η ανανέωση (αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας, στο ρόλο του δασκάλου και στο κλίμα του σχολείου) θα έχει ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση σκεπτόμενων πολιτών.
β. Με παραδείγματα: Δίνονται παραδείγματα του τι πρέπει να αλλάξει στο σχολείο / στον τρόπο διδασκαλίας (π.χ. οι μαθητές να αυτενεργούν, να αναζητούν τις πληροφορίες, να αξιοποιούν την τεχνολογία, να ψάχνουν, κτλ.).

(β) Άποψη συγγραφέα στην τελευταία παράγραφο:
Η κρίση μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσα από την παιδεία.
Τρόπος πειθούς: Επίκληση στη λογική
Μέσο πειθούς: Επιχείρημα:
Πρόταση κρίσεως (Γιατί δε μιλάμε απλώς ..... συναισθήματα)                                     ή
Ερωτηματικές προτάσεις / ρητορικά ερωτήματα (Δεν είναι, λοιπόν, αυτά κύριο μέλημα της παιδείας και του πολιτισμού; Και η όποια .... έννοια;)  ή
Συλλογισμός:
- Η οικονομική κρίση είναι προϊόν κρίσης αξιών, η οποία οφείλεται στην έλλειψη παιδείας με την πιο βαθιά και ουσιαστική της έννοια.
- Η παιδεία μπορεί να σταθεί αντίβαρο στην κρίση αξιών, (εφόσον κύριο μέλημά της είναι η ποιότητα ζωής των ανθρώπων, βασισμένη σε ιδανικά που λαμβάνουν υπόψη ότι ο άνθρωπος διαθέτει ψυχή, σκέψη και συναισθήματα.)
- Άρα η παιδεία αποτελεί προϋπόθεση για αντιμετώπιση της κρίσης αξιών.


Α3. Σχολιασμός θέσης:
Επεξήγηση: Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η οικονομική κρίση, δεν αφορά μόνο τα οικονομικά δεδομένα, αλλά ότι συνδέεται με τις επιλογές και τις πράξεις τόσο των πολιτικών που μας κυβερνούν, όσο και των πολιτών, γι αυτό και είναι άμεσα συνυφασμένη με την παιδεία τους, με τα ιδανικά και τις αξίες πάνω στις οποίες λειτουργεί ο καθένας ξεχωριστά ως πολίτης και η κοινωνία στο σύνολό της.              (2 μον.)
Σχόλιο: Συμφωνώ με το συγγραφέα, γιατί όντως, όταν οι πολιτικοί δε διαθέτουν ουσιαστική παιδεία, δε διαθέτουν και υγιές πολιτικό ήθος, γι’ αυτό και αφενός είναι ανίκανοι να διαχειριστούν την οικονομική κρίση, και αφετέρου είναι επιρρεπείς στη διαφθορά, η οποία ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την οικονομική κρίση. Και όταν οι πολίτες δε διαθέτουν βαθειά παιδεία, δεν ψηφίζουν τους ικανότερους και τους εντιμότερους, δεν αντιλαμβάνονται τις συνέπειες των πολιτικών αποφάσεων και πράξεων, αλλά και ούτε αντιδρούν απέναντι σε φαινόμενα διαφθοράς, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί η αισχροκέρδεια, η οποία βρίσκεται στη βάση της οικονομικής κρίσης.                                                                                                 (2 μον.)
(Αναμένεται να γίνει αναφορά σε κάποια από τα πιο πάνω σημεία, ή σε άλλα, τα οποία να τεκμηριώνουν τη θέση του συγγραφέα. Οποιαδήποτε άποψη θεωρείται ορθή, αρκεί να είναι επαρκώς αιτιολογημένη)


Μέρος Β: Γλώσσα
Β1.      Συνώνυμα (μον. 2Χ1)
·       θα μετακινηθεί αμετάκλητα = οριστικά, ανεπιστρεπτί, τελεσίδικα, τελειωτικά
·       αθεράπευτου ρομαντισμού = ανίατου, αγιάτρευτου, αδιόρθωτου

Β2.      Αντώνυμα (μον. 4Χ1)
·       παθητική γνώση ¹ ενεργητική, ενεργός
·       με διακριτικό ενορχηστρωτή πάντα τον δάσκαλο ¹ αδιάκριτο
·       Όλα αυτά προϋποθέτουν μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία ¹ συνεπάγονται, επιφέρουν, (οδηγούν σε)
·       κινείσαι μεταξύ ουτοπίας και αθεράπευτου ρομαντισμού ¹ πραγματικότητας, ρεαλισμού

Β3.      Παράγωγα / ομόριζα (μον. 8Χ 0.5)
ΡΗΜΑ
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ
ΕΠΙΘΕΤΟ

δημιουργήσεις

η δημιουργία
ο δημιουργός
η δημιουργικότητα
το δημιούργημα
δημιουργικός, -ή, -ό

αξιοποιούν

η αξιοποίηση
αξιοποιήσιμος, -η, -ο
αξιοποιητέος, -έα, -έο

εκτιμήσουν

η εκτίμηση
ο εκτιμητής
εκτιμητέος, -έα, -έο
εκτιμητικός, -ή, -ό

προλάβουν

η πρόληψη
προληπτικός, -ή, -ό


Μέρος Γ: Παραγωγή επικοινωνιακού λόγου (έκθεση)          (μονάδες 40)

1.     Περιεχόμενο: 12 μονάδες
Πρόλογος: 1.5 μονάδα
Κύριο μέρος:
·       Προβληματισμοί για την κρίση που παρατηρείται στην εποχή μας (εν συντομία) (1.5 μ.)
·       Απόψεις για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Παιδεία στην αντιμετώπιση αυτής της κρίσης (2 μ.)
·       Τρεις συγκεκριμένες εισηγήσεις για ριζικές αλλαγές στο δημόσιο σχολείο, που κατά την άποψή σου θα συμβάλουν στη διαμόρφωση του σκεπτόμενου, δημοκρατικού και κοινωνικά ευαίσθητου πολίτη που απαιτεί η εποχή μας (3 Χ 2 μ.)
Επίλογος: (1μ)

2.     Δομή: 12 μονάδες
-       Προσφώνηση: 1
-       Οργάνωση περιεχομένου

  • Εξωτερικά στοιχεία: Πρόλογος – Κύριο μέρος – Επίλογος: 2
  • Δομή αποδεικτικού λόγου (θέση, αίτια, εισηγήσεις): 3
  • Δομή παραγράφων: 2
  • Αλληλουχία και σύνδεση ιδεών (χρήση κατάλληλων συνδετικών λέξεων):3

-       Επιφώνηση: 1
Υπέρβαση ορίου λέξεων: κάθε 100 λέξεις αφαιρείται 1 μονάδα
Επαναλήψεις ιδεών – θέσεων: Για κάθε επανάληψη αφαιρείται 1 μονάδα

  1. Έκφραση: 12
-       Σαφήνεια – σύνταξη: 5
-       Ακριβολογία – επιλογή κατάλληλου λεξιλογίου: 5
-       Ύφος ανάλογο του κειμενικού είδους (επικοινωνικό ύφος επιστολής): 2

  1. Ορθογραφία: 4
-       Για κάθε 5 ορθογραφικά / γραμματικά λάθη αφαιρείται 1 μονάδα
-       Άτονο γραπτό (έκθεση): - 1 μονάδα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναγνώστες