Άγνωστο κείμενο: Μ. Βουτηράκη, Τεχνολογία και περιβάλλον
Λύκειο Απ. Πέτρου και Παύλου, τμήμα Γ6, Β Τετράμηνο (σχ.χρ. 2011-12)
Καθηγήτρια: Βαλεντίνα Σαλτέ
ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ
Μέρος Α: Αδίδακτο
κείμενο (μονάδες
20)
Α1. Σημεία περίληψης
του κειμένου. (μονάδες
8)
1.
Η
τεχνολογία αλλοιώνει ραγδαία και απρόβλεπτα τη ζωή και το περιβάλλον,
υπηρετώντας τα κατακτητικά συμφέροντα των ισχυρών εταιριών και κυβερνήσεων, εις
βάρος των ανθρώπων και της φύσης. (2)
2.
Το
μοντέλο ανάπτυξης της εποχής μας απαιτεί αύξηση των αναγκών μας για να
ενισχυθεί η δύναμη της οικονομικο-πολιτικής ολογαρχίας, και αυτό επιφέρει
καταστροφή του περιβάλλοντος. (2)
3.
Η
τεχνολογία ευθύνεται για την αυξανόμενη περιβαλλοντική καταστροφή που θα
αφανίσει και τον ίδιο τον άνθρωπο. (1)
4.
Ο
λόγος βρίσκεται στη διάσταση ανάμεσα στην κοινωνία των ανθρώπων, που στηρίζεται
στην αξία της ζωής, και την κοινωνία του χρήματος, όπου ο άνθρωπος υπάρχει μόνο
για να υπηρετεί τα οικονομικά συμφέροντα. (2)
5.
Η
μονοδιάστατη χρηματοθηρική τεχνοκρατία οδηγεί τον άνθρωπο σε τραγικά αδιέξοδα. (1)
Α2. Η
τεχνολογία καταστρέφει το περιβάλλον – δύο λόγοι στις παρ. 1 και 2:
-
Δυνάμεις
της επιστήμης και της τεχνολογίας προς όφελος των ισχυρών κρατών και εταιριών
για κατακτητικούς σκοπούς και για σκοπούς ελέγχου / εξοπλισμοί (μ.2)
-
Μοντέλο
αναπτυξης της εποχής μας, ωθεί στον καταναλωτισμό που απαιτεί υπερεκμετάλλευση
της φύσης και ρύπανση. (μ.2)
Α3. (α) Ένας τρόπος ανάπτυξης της
τέταρτης παραγράφου.
Τεκμηρίωση (μ. 2)
1.
Αιτιολόγηση
(Ερώτηση στη Θ.Π. γιατί – επεξήγηση αιτίας με την απάντηση του αρχηγού...
2.
Διαίρεση:
Υπάρχουν δύο κοινωνίες στον κόσμο..... χρημάτων
3.
Σύγκριση
και αντίθεση: Παρουσίαση αντιθετικών χαρακτηριστικών των δύο κοινωνιών (Στην
κοινωνία των ανθρώπων..... ευτυχισμένη. Αντίθετα, στην κοινωνία των χρημάτων
....)
(β)
Ένας τρόπος πειθούς (μ.1) και το αντίστοιχο
μέσο πειθούς (μ.1)
στην 3η
παράγραφο. Τεκμηρίωση (μ.1) (μονάδες 3)
1.
Τρόπος: Επίκληση στη λογική.
Μέσο: Τεκμήρια: παραδείγματα (καταστροφή
δασών, μόλυνση ποταμών, ερήμωση...) ή Χρήση τεκμηρίου απο τους κυβερνήτες του Ντισκάβερι
που έχουν άμεση εικόνα του πλανήτη
2.
Τρόπος: Επίκληση στην αυθεντία.
Μέσο: Αναφορά σε εγνωσμένου κύρους
αξιωματούχους που μας παρέχουν μια αξιόπιστη πηγή (κυβερνήτες του Ντισκάβερι
που έχουν άμεση εικόνα του πλανήτη)
3.
Τρόπος:
Επίκληση στο συναίσθημα.
Μέσο: Εικόνες καταστροφής
κατ’ αναλογία με την επικείμενη καταστροφή της ανθρωπότητας (ιππέας πάνω σε
αφηνιασμένο άλογο... αναβάτη του) ή Συγκινησιακά φορτισμένος – μεταφορικός λόγος (αφηνιασμένο
άλογο, μέθη ξέφρενου καλπασμού, θα παρασύρει στον γκρεμό)
(γ) Συλλογισμός
Χαρακτηρισμός
συλλογισμού: (μ.1)
Παραγωγικός: Από το γενικό (αφάνισε όλα τα
έμβια όντα της περιοχής) οδηγείται στο επιμέρους (αφάνισε τις άγριες αλεπούδες
της περιοχής αυτής).
Αξιολόγηση
συλλογισμού: (μ.2)
Έγκυρος: Το συμπέρασμα προκύπτει
από λογική αναγκαιότητα, εφόσον ότι ισχύει για το όλον (τα έμβια όντα) ισχύει και για το
επιμέρους (άγριες αλεπούδες)
Αληθής: Προκείμενες αληθείς, το
συμπέρασμα είναι αληθές εφόσον στηρίζεται σε αληθείς προκείμενες και προέκυψε
με εγκυρότητα.
Ως έγκυρος και αληθής, ο συλλογισμός είναι λογικά
ορθός.
(μονάδες
3)
ΜΕΡΟΣ Β: ΓΛΩΣΣΑ (μονάδες
10)
Β1. Συνώνυμα:
-
αλλάζουν: αλλοιώνονται, μεταβάλλονται
-
έμβιων: ζωντανών, (έμψυχων)
-
βαθμιαία: σταδιακά
-
φαύλους
κύκλους: αδιέξοδους
(μονάδες
4)
Β2. Αντώνυμα:
-
βρίσκονται
στα χέρια πανίσχυρων εταιριών ¹ ανίσχυρων
-
Η μονοδιάστατη
αντίληψη ¹ πολυδιάστατη
(μονάδες
2)
Β3. (α)
ένα παράγωγο ουσιαστικό και (β) ένα παράγωγο επίθετο:
-
προβλέψει
(α) η πρόβεψη, η προβλεπτικότητα (β) προβλέψιμος, προβλεπτικός,
προβλεπτός
-
δίνει
(α) η δόση, το δόσιμο, ο
δότης, η δοτική (β)
δοτός, δοτικός
-
αυξάνεται
(α) η αύξηση (β)
αυξητικός
-
θεωρούνται
(α)
η θεωρία, η θεώρηση, το θεωρείο, τα θεωρικά, το θεώρημα (β) θεωρητικός
(μονάδες
4)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου