Κ. Π. Καβάφη, Η πόλις
1. Σε ποια συναισθηματική κατάσταση βρίσκεται ο ήρωας του ποιήματος και γιατί; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με λέξεις ή φράσεις από το ποίημα.
2. Ποιο είναι το κυρίαρχο κλίμα του ποιήματος και με ποιες λέξεις/φράσεις υποβάλλεται;
3. Γιατί είναι ανέφικτη η φυγή σύμφωνα με τον ποιητή; Σχολιάστε.
4. Να εντοπίσετε και να γράψετε τους στίχους όπου φαίνεται ότι ο ήρωας ανγνωρίζει την προσωπική ευθύνη του γι’ αυτά που του συμβαίνουν. Χαρακτηρίστε το ήθος του ήρωα, σε σχέση με την αποδοχή των ευθυνών του.
5. Να αναφέρετε δύο τεχνικές που χρησιμοποιεί ο Καβάφης στο πιο πάνω ποίημα και να εξηγήσετε με συντομία τη χρήση τους.
6. «Ο ήρωας του ποιήματος διακρίνεται για την αξιοπρέπειά του.» Εξηγήστε.
7. Τι συμβολίζει «η πόλις» στο ομώνυμο ποίημα του Καβάφη; Εξηγήστε.
8. Να σχολιάσετε το ρόλο των επαναλήψεων στο ποίημα.
9. Πώς διαγράφεται η σχέση του ανθρώπου με τον περιβάλλοντα χώρο στο ποίημα;
10. Το ποίημα «Η πόλις», αν και παρουσιάζει έναν «αντιήρωα», μπορεί να θεωρηθεί διδακτικό. Να στηρίξετε αυτήν την άποψη.
Κ. Π. Καβάφη, Απολείπειν ο θεός Αντώνιον
1. Με ποιο τρόπο καλείται ο Αντώνιος να αντιμετωπίσει τη συμφορά;
ή
1. Ποια στάση ζωής υποδεικνύει ο ποιητής στο πιο πάνω ποίημα;
Τεκμηριώστε την απάντησή σας με αναφορά σε συγκεκριμένες φράσεις του ποιήματος.
2. Να σχολιάσετε τη χρήση της προστακτικής (προτροπή – αποτροπή) στα ρήματα του ποιήματος.
ή
2. Με ποιους εκφραστικούς τρόπους δημιουργείται διδακτικός τόνος στο ποίημα;
3. Η θεατρικότητα και η χρήση των συμβόλων είναι χαρακτηριστικά της ποίησης του Καβάφη. Από το πιο πάνω ποίημα να εντοπίσετε και να γράψετε ένα παράδειγμα για κάθε ένα από αυτά τα χαρακτηριστικά δικαιολογώντας την απάντησή σας.
4. Τι συμβολίζουν: ο «θίασος» που φεύγει, η «Αλεξάνδρεια», ο «Αντώνιος»;
5. Να εντοπίσετε ένα χαρακτηριστικό περιεχομένο κι ένα μορφής της ποίησης του Καβάφη στο «Απολείπειν ο θεός Αντώνιον», τεκμηριώνοντας την απάντησή σας με στοιχεία από το ποίημα.
6. Να σχολιάσετε το ρόλο των επαναλήψεων στο ποίημα.
7. Σχολιάστε τη σημασία και τη λειτουργία του «σαν» στους στίχους 1 και 7, 12, 13
8. Να σχολιάσετε την αλλαγή στο ρήμα από το στίχο:
Αποχαιρέτα την την Αλεξάνδρεια που φεύγει
Αποχαιρέτα την την Αλεξάνδρεια που φεύγει
στο στίχο
Αποχαιρέτα την την Αλεξάνδρεια που χάνεις.
Αποχαιρέτα την την Αλεξάνδρεια που χάνεις.
Να εξηγήσετε τον τρόπο με τον οποίο προβάλλεται η σημασία της αξιοπρέπειας σε κάθε ένα από τα πιο πάνω ποιήματα.
Να επισημάνετε τις διαφορετικές εκδοχές πόλεων στα δύο ποιήματα.
Κυρία Βαλεντίνα θα μπορούσαμε να πούμε πως την έννοια της αξιοπρεπούς στάσης απέναντι στην επικείμενη μεταστροφής της τύχης, όπως την ορίζει ο Καβάφης, την εντοπίζουμε και στον πορτοκαλόκηπο? Δηλαδή στην στάση του Πετρή απέναντι στον απροσδόκητο θάνατο του Αρτέμη? Είναι εξίσου στωική στάση έτσι δεν είναι?
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι όντως στωική στάση, που προέρχεται από την επίγνωση και την αποδοχή της απώλειας. Βεβαίως στην περίπτωση του Αντώνιου, δεν ξέρουμε ποια στάση τηρεί ο ήρωας. Ξέρουμε ότι ο ποιητής τον καλεί να κρατήσει αυτή τη στάση. Μάλιστα μπορεί να δοθεί μια ωραιότατη ερώτηση σύγκρισης του τύπου "Να παρουσιάσετε / να συγκρίνετε τη στάση που καλείται να τηρήσει ο Αντώνιος μπροστά στο επερχόμενο κακό με αυτήν του Πετρή, μετά το θάνατο του Αρτέμη."
ΑπάντησηΔιαγραφή